Ajunsă în pragul iernii fără contracte de deszăpezire pentru porţiuni întregi ale autostrăzii A2 şi la finele unui an în care nu a fost în stare să selecteze firmele care să efectueze astfel de lucrări, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a selectat în pripă câteva firme care să cureţe de zăpadă şi gheaţă autostrada în iarna aceasta. Preţurile sunt pe măsură, ajungând până la 67.000 de euro pe kilometru.
Potrivit unui studiu al institutului german Fraunhofer ISI, preţul mediu pentru întreţinerea unui kilometru de autostradă în această ţară este de 5.000 de euro, de cinci ori mai mare decât cel pentru un drum naţional. Suma include un cost fix de 3.200 de euro pe an, precum şi unul variabil de 145 de euro pe zi, ceea ce înseamnă că nemţii iau în calcul 12 zile de ninsoare pe an. Aceste preţuri sunt la rândul lor cu aproximativ 20% mai mari faţă de cele plătite în Finlanda.
Contracte acordate de CNADNR în ultimele săptămâni (ultimul contract fiind publicat ieri) indică preţuri uriaşe pentru curăţarea de zăpadă a unui kilometru de autostradă în România care în Germania sunt plătite pentru deszăpezirea a 10 kilometri.
Preţuri record pe Autostrada Soarelui
Potrivit unui anunţ de atribuire publicat pe siteul de licitaţii publice în data de 20 noiembrie 2012 CNADNR a semnat cu firma Selina, deţinută de un rege al asfaltului din vestul ţării, anume Beniamin Rus, un contract în valoare de 9,11 milioane de lei pentru întreţinerea în următoarele 5 luni a lotului 6 din autostrada Soarelui. Acesta are o lungime de 30 de kilometri (Cernavodă-Medgidia). Preţul pe kilometru rezultă deci 67.400 de euro. Contractul nu a fost precedat de o licitaţie, ci doar de o cerere de ofertă. S-au prezentat două firme, dintre care una nu îndeplinea condiţiile cerute de către CNADNR. Explicaţia acordării contractului fără licit