Simona Sora, "Hotel Universal”, editura "Polirom” (tel. 0232/21.74.40), 268 p.
Există o părere, pusă în circulaţie de autori nemulţumiţi de criticii literari, cum că aceştia din urmă ar fi nişte poeţi sau prozatori rataţi. Nu spun că n-ar exista şi asemenea cazuri. M-am întrebat şi eu cum de oameni tobă de carte, hermeneuţi străluciţi, cu o înţelegere superioară a literaturii şi o remarcabilă capacitate de expresie au putut să scrie proze de ficţiune stângace sau poeme mediocre, construite din prefabricate şi sentimentale în exces. Sunt însă şi destui scriitori capabili să exceleze în toate genurile, de la cele de creaţie propriu-zisă la eseistică, istorie şi critică literară, gazetărie mai mult sau mai puţin culturală. În cazul în care un asemenea talent multiform s-a făcut cunoscut mai întâi în critica de întâmpinare, remarcând calităţi şi defecte, dând verdicte, atunci când debutează el însuşi ca romancier îşi asumă un risc dublu. Pe de o parte se aşteaptă de la el să-şi folosească în chiar timpul scrierii spiritul critic şi ştiinţa acumulată în exerciţiul cronicii literare, ca un chirurg care se operează singur, pe de alta să dovedească harul de a crea o lume populată cu personaje diverse şi credibile, care să respire în pagini, să-şi trăiască acolo poveştile. (Eu una sunt convinsă că, oricâtă experienţă de lectură şi chiar de viaţă ai avea, oricâtă tehnică naratologică şi subtilităţi stilistice ai cunoaşte, oricât te-ai documenta, fără un anumit talent înnăscut nu poţi compune lumi romaneşti viabile.) Simona Sora, care scrie de ani buni cronici literare la "Dilema”, coordonează "Dilemateca”, publică eseuri, studii şi traduceri, şi-a asumat dublul risc şi a reuşit să convingă: este şi romancieră, ştie să creeze iluzia vieţii, are ce povesti şi îi place să o facă jucându-se cu aşteptările cititorului, fără s