Portul Constanţa are nevoie de proiecte de dezvoltare. Cele mai importante dintre acestea sunt finanţate din fonduri europene, prin programul operaţional sectorial de transport, dar acesta este blocat. "Îl vom debloca, acceptând însă corecţii financiare, ca şi la celelalte programe deblocate", a declarat săptămâna aceasta premierul Victor Ponta.
Podul rutier care va asigura accesul direct al portului la Autostrada Soarelui va costa 191 milioane lei (urmează să se desemneze câştigătorul licitaţiei). Dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă înseamnă încă 93 milioane de lei (lucrarea ar trebui să fie gata în 2015). Extinderea spre sud a danei de gabare va costa 24,4 milioane lei, iar finalizarea digului de larg cu 1.050 metri este estimată la 642 milioane lei (proiectul este atacat în instanţă de o firmă care a pierdut licitaţia).
Pe lângă acestea, compania a mai propus spre finanţare un master plan al portului (două milioane de euro fără TVA), creşterea adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa (36 milioane euro), pod rutier peste canalul de legătură (36 milioane de euro). În total, toate aceste investiţii, vitale pentru modernizarea portului şi pentru a ţine pasul cu concurenţii din Marea Neagră, se ridică la circa 283 milioane euro.
Se investeşte şi din bugetul de stat
La acestea se adaugă diverse alte proiecte în care CNAPMC contribuie cu diferite sume, cum ar fi, de exemplu, proiectul ADB „Adriatic-Danube-Black Sea multimodal platform". Nu lipsesc însă nici proiectele finanţate direct de la bugetul de stat. De la buget s-au alocat peste 3,3 milioane lei pentru realizarea unui sistem de securitate pentru porţile 7 şi 10 bis ale Portului Constanţa şi integrarea acestora în sistemul de securitate perimetral al Portului Constanţa. În plus, CNAPMC are în derulare mai multe investi