Rezilierea contractelor semnate de Romstrade, firma lui Nelu Iordache, cu Compania de Drumuri loveşte în cea mai mare bancă din România.
Rezultatele Băncii Comerciale Române, dar posibil şi cele ale altor bănci importante din România, precum şi ale unor firme de leasing ar putea fi afectate de rezilierea recentă, de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a mai multor contracte semnate de firma de stat cu Romstrade, companie deţinută de Nelu Iordache. Asemenea majorităţii constructorilor importanţi, Romstrade şi-a cesionat băncilor majoritatea contractelor semnate cu CNADNR. Mecanismul presupune că firma constituie un depozit colateral şi cedează în favoarea băncii dreptul de a încasa facturile, urmând ca aceasta să acorde constructorului o linie de credit. Contractele semnate de Romstrade cu BCR se numesc „facilitate de credit multiprodus".
„Sunt produse de creditare flexibile pe baza cărora o firmă poate primi bani cu diferite destinaţii, precum investiţii, plata obligaţiilor la buget, cumpărarea de materie primă, utilaje, plata furnizorilor", explică analistul economic Aurelian Dochia.
Potrivit datelor din Arhiva Electronică de Garanţii Mobiliare, Romstrade a cesionat BCR cel puţin trei contracte, anume DN6 Alexandria-Craiova, centura Caracal şi lotul 1 din autostrada Năd-lac-Arad, toate reziliate recent de CNADNR. Deoarece nu va mai încasa bani din acestea, Romstrade ar putea fi obligată să restituie împrumutul, banca va trebui să execute colateralul constituit, iar dacă acesta nu va fi acoperitor, cum se întâmplă în cele mai multe cazuri, se va trece la executarea silită. În plus, banca va trebui să constituie provizioane aferente creditelor incerte.
Arhiva electronică nu menţionează valorile liniilor de creditare. Ţinând cont însă că valoarea însumată a celor trei contracte este de ordinul s