Bancile anglo-saxone prezente in Romania incep sa renunte la activitatea de retail pentru a se concentra pe segmentul persoanelor juridice, mult mai profitabil in perioada de criza. Ultima dintre ele, Citibank Romania, a anuntat miercuri ca se va orienta in viitor pe partea de corporate, in timp ce in cazul portofoliului de retail va fi luata in considerare o posibila vanzare.
De altfel, acesta este noul trend in banking, un model simplu, fara conglomerate financiare. Criza a determinat autoritatile de reglementare sa ceara mai mult capital si lichiditati de la bancile-mama pentru a reduce riscurile, iar acestea nu isi mai permit sa sustina un segment de business care nu atinge, suficient de repede, dimensiunea si profitabiliatea de care institutia are nevoie.
Totodata, dificultatile economice din ultimii ani au aratat ca potentialul pe care Romania il ofera bancilor – numar mare de locuitori si acces redus la servicii financiare – reprezinta doar o iluzie pe termen scurt si mediu. Populatia este supraindatorata, veniturile sunt in scadere, creditele neperformante sunt in crestere si astfel orice pariu al bancherilor pe segmentul persoanelor fizice este din start unul necastigator.
“Putem afirma ca am intrat in noul retail, mai transparent, mai riguros, care se bazeaza mai mult pe managementul relatiilor cu clientii. In prezent alocarea de capital a luat o pauza in sectorul bancar. Perspectivele de crestere sunt insuficiente pentru a compensa costul capitalului. Desi dobanzile sunt reduse este foarte greu sa obtii capital in aceasta perioada”, a precizat economistul Adrian Mitroi.
Bancile straine prezente in Romania nu au renuntat in ultima perioada doar la activitatea de retail, ci si la departamentele de piete de capital. Unicredit, ING si RBS Romania au plecat de pe Bursa, in conditiile in care numai primele doua reprezentau 16%