PREMIERĂ Spectacolul „O scrisoare pierdută“, pe muzica lui Dan Dediu, va avea o reprezentaţie de gală pe 16 decembrie, de la ora 19.00, la Opera Bucureşti.
Compozitorul Dan Dediu a scris timp de trei ani muzica pentru un spectacol de operă cum nu s-a mai făcut în România, „O scrisoare pierdută“. Este pentru prima oară când piesa lui I. L. Caragiale este adaptată pe scena Operei Naţionale Bucureşti. „Pentru mine, lumea lui Caragiale sună precum am compus-o“, mărturiseşte Dan Dediu, care a lucrat pe libretul lui Ştefan Neagrău.
O capodoperă la Operă
„Această piesă de teatru era singura care nu fusese pusă pe muzică. Şi asta din mai multe considerente: în primul rând, pentru că are opt bărbaţi în distribuţie şi doar o singură femeie, şi e foarte greu să faci o operă cu o singură femeie, chiar dacă ea e o femeie puternică. Cu atât mai mult reprezintă o provocare. Cred că din cauza asta a fost evitată, până acum“, a declarat Dan Dediu, pentru „Adevărul“.
Compozitorul susţine că a găsit ceea ce voia, adică o combinaţie între dansuri de pe întreg mapamondul, care să reprezinte personajele, „fie că este vorba despre statornicie, adică despre tangoul lui Tipătescu, fie că este vorba despre valsul trist şi boleroul demn al lui Zoe sau despre traseismul stilistic al lui Caţavencu, prins între horă lungă, habaneră şi french can-can“.
Dan Dediu, autor a 147 de lucrări din toate genurile muzicale, a creat o partitură de peste 600 de pagini, în care Trahanache apare uns cu alifiile ritmurilor şi inflexiunilor melodice balcanice, Farfuridi şi Brânzovenescu pendulează între bossa nova şi peşrev turcesc, Cetăţeanul turmentat ia în piept talazurile fanfarei moldoveneşti.
Compozitorul descrie astfel personajele: „Pristanda, fante de cartier cu năduf de musical hollywoodian; Dandanache, un OZN politic arhetipal înmuiat în sos de vin folcloric, c