Ninsoarea din ultimele zile a luat din nou şoselele româneşti prin surprindere, iar premierul Victor Ponta a cerut rezilierea contractelor cu firmele care nu îşi îndeplinesc obligaţiile de deszăpezire a drumurilor.
Întrebarea care se pune an de an odată cu declanşarea ninsorii este de ce se cheltuie zeci de milioane de euro pe deszăpezire, dar în cele mai multe cazuri şoselele rămân în continuare blocate.
Iarna trecută, spre exemplu, zeci de drumuri naţionale şi autostrăzi au fost blocate zile bune din cauza zăpezilor. Pentru acest an, premierul Victor Ponta a arătat că firmele private care nu-şi mobilizează utilajele pe şoselele înzăpezite vor fi penalizate prin rezilierea contractelor.
"Sunt probleme în special la contractele cu firmele private pentru deszăpeziri şi nu mai stăm pe gânduri: le reziliem contractele. Dacă au contracte şi nu sunt în stare să deszăpezească, asta e, le reziliem şi să ne dea în judecată dacă se simt nedreptăţiţi, dar nu stăm cu porţiuni de drum la care avem teoretic responsabili şi practic nu", a spus Ponta la comandamentul de iarnă convocat luni la Guvern, potrivit Mediafax.
O variantă ce ar putea reduce considerabil costurile cu deszăpezirea ar fi ca această activitate să fie realizată de stat, direct sau indirect, în contextul în care nu ar mai fi plătite taxe de staţionare a utilajelor, iar mobilizarea echipamentelor s-ar face mai rapid.
În Dolj, spre exemplu, deszăpezirea celor 1.200 de kilometri de drumuri judeţene se face cu ajutorul unei firme, LDP, la care Consiliul Judeţean Dolj este acţionar.
"Compania are un contract de administrare pe 10 ani, care va expira în 2015, prin care se ocupă de întreţinerea drumurilor judeţene, dar şi de deszăpezire. Este mai avantajos aşa, nu plătim timpii de staţionare ai utilajelor de deszăpezire. Dacă mai are nevoie de utilaje, firma respectivă închiria