Philipp Klais, care deţine un producător de orgi în Bonn - o afacere fondată de stră-străbunicul său în 1882, este rugat în fiecare săptămână de oficiali străini, unii dintre ei veniţi de foarte departe, din ţări precum Coreea, să fie lăsaţi să-i viziteze compania. Acest lucru îl uimeşte.
Ei caută sectretul succesului nostru. Dar nici noi nu ştim care este. Pur şi simplu facem ceea ce facem în ultimii 130 de ani", a explicat Klais. Orgile sale tronează în săli de concerte din întreaga lume, din Taiwan până în Argentina, scrie agenţia Thomson Reuters.
"Mittelstandurile" germane, firme producătoare mici şi mijlocii adesea deţinute de familii, au devenit motiv de invidie din partea liderilor politici şi din afaceri din întreaga lume, dornici să le copieze. IMM-urile sunt coloana vertebrală a economiei germane, cea mai mare din Europa şi motorul de creştere al continentului.
"Unele state nu s-ar fi cufundat în crize atât de adânci dacă ar fi avut IMM-uri mai puternice", a declarat ministrul adjunct al economei, Ernst Burgbacher, alimentând mândria unui sector care contribuie cu jumătate la PIB-ul german şi a ajutat ţara să treacă cu bine prin criza financiară globală.
Dar "Mittelstandurile", ale căror rădăcini se pierd în sătuleţele din Germania medievală şi care-şi trag seva din cultura conservatoare a oraşelor mici, sunt un model care nu poate fi exportat automat în societăţi fundamental diferite.
Industriaşul francez Louis Galois a descris pasiunea pentru Mittelstanduri ca fiind "o fixaţie pasionată" care ignoră slăbiciunile.
Unii spus că modelul afacerilor mici germane nu mai este potrivit pentru secolul XXI. Generaţiile mai tinere au reţineri în a prelua firma familiei, care poate întâmpina probleme de finanţare în vremuri în care creditarea se face cu prudenţă.
"Membrii comunităţii Mittelstand tin să devină imobili, s