Impasul economic din statele dezvoltate, cu recesiune în Uniunea Europeană, frânarea economiei SUA şi incertitudini majore pentru economiile asiatice par a se răsfrânge semnificativ asupra comerţului global. Indicele Baltic Dry de la Londra, care monitorizează costurile transporturilor maritime transoceanice pentru materiile prime, s-a prăbuşit ieri cu 8,22%, la 826 puncte, de la 900 de puncte. Este cea mai mare cădere de o zi de la apogeul crizei financiare din 2008 şi până în prezent, notează publicaţia online Zero Hedge. Scăderea survine după ce şi cu o zi înainte indicele înregistrase un declin de 3,95%.
Revenirea economică din ultimii ani este pusă sub semnul întrebării de comerţul internaţional şi de utilizarea materiilor prime, indicele Baltic Dry reflectând o activitate scăzută. Interesant este că în luna februarie acesta a consemnat un nou minim al ultimelor două decenii depăşind în sens negativ chiar şi valoarea de 663 puncte, consemnată în decembrie 2008, şi cel mai scăzut nivel din timpul crizei financiare.
După un avans în primăvară, Baltic Dry Index a revenit în zona de 660 de puncte în luna septembrie, cu 94% mai jos decât maximul istoric de 11.793 puncte înregistrat în mai 2008, când şi mărfurile se tranzacţionau foarte sus în pieţele internaţionale. La sfârşitul lunii noiembrie a.c. indicele revenise peste 1.000 de puncte, însă a coborât în ultimele săptămâni, mişcare ce s-a precipitat cu picajul abrupt de ieri.
Este de urmărit în ce măsură acest lucru reflectă un impas mai mare în economia globală sau preţurile de contractare a cargourilor se reaşează pe cu totul alte preţuri ca urmare a schimbării unor realităţi în industria de shipping. Potrivit unor date publicate la începutul acestui an de New York Times, tonajul la nivel mondial ar urma să avanseze numai în acest an cu 10%, prin intrarea în piaţă a 1.650 de noi cargoboturi,