Toate aventurile marine ale suveranului spaniol stau într-o carte numită "Regele şi marea".
Iubirea şi priceperea sa pentru navigaţie au stat la temelia creşterii interesului spaniolilor pentru acest sport. Un ziarist, Ignacio Gómez-Zarzuela, a adunat într-o carte toate poveştile care l-au avut în centru pe Juan Carlos ca om al mării şi al concursurilor ambarcaţiunilor cu vele.
Felipe, Principele de Asturia şi moştenitorul tronului, este cel care povesteşte că tatăl său a moştenit vocaţia pentru yachting de la tatăl său, care, mai înainte, asistase cum Alfonso XIII, bunicul lui Juan Carlos, devenea un ambasador fervent al acestei discipline în ţara sa.
"De aceea nu mi se pare deloc bizar că noi, familia regală, ne-am ales ca sport de suflet yachtingul. Regele, sora mea Infanta Cristina şi cu mine am avut onorea să luăm parte la diverse ediţii ale Jocurilor Olimpice, Munchen 1972, Seul 1988 şi Barcelona 1992. Am făcut parte din echipajele care au reprezentat Spania concurînd la diverse categorii de ambarcaţiuni. Iar între noi, trebuie să recunosc, yachtingul a menţinut şi a alimentat mereu un spirit sănătos şi distractiv în cadrul familiei, compensînd şi cu latura competitivă", a spus Felipe.
Campion la 11 ani
Regele Juan Carlos a primit cele dintîi lecţii ale sale de navigaţie cînd avea 10 ani. Yachtul numit Saltillo, construit în 1932, îi aparţinea primarului din Portugalete, Pedro Galíndez. Saltillo i-a fost prima şcoală de iubire faţă de mare şi navigaţie. Pînă la urmă, proprietarul i-a făcut cadou micului Juan Carlos această ambarcaţiune cu motor, care avea 26 de metri lungime.
Următoarea barcă de concurs a fost Sirimi, achiziţionată de Juan Carlos în 1947. Aceasta era mult mai potrivită pentru ca viitorul rege să aplice noţiunile de navigaţie în competiţie. La numai 11 ani, el reuşea să fie cel mai bun la categoria sa, într-o