Aglaja (De ce fierbe copilul în mămăligă, 2012)
Regia: Krisztina Deák.
Scenariul: Krisztina Deák;
Cu: Babett Jávor, Piroska Móga, Eszter Ónodi.
Genul filmului: Biografic, Dramă.
Premiera în România:07.12.2012.
Produs de: Inforg Studio/ Hai Hui Entertainment/CNC.
Distrbuit în România de: Transilvania Film.
Realizat după romanul omonim al Aglajei Veteranyi, filmul Krisztinei Deák încearcă să păstreze o anumită poezie existenţială a romanului şi să coaguleze fragmentarismul generat de viziunea caleidoscopică a unei hipersensibilităţi contrariate. Aglaja (Babett Jávor) se naşte în marea şi eteroclita familie a circului, dintr-un tată român, comediantul Ţăndărică (Zsolt Bogdán), specializat în căzături în cur, şi o mamă unguroaică, Sabine (Eszter Ónodi), specializată în numere de acrobaţie la înălţime, „femeia cu cele mai frumoase picioare din România”, cum orgolios o elogiază fiica. Un scurt film alb negru similar unui clip ne înfăţişează o idilică scenă de familie cu ceva din ludicul inocent al filmelor lui Méliès, unde personajele de o teatralitate îngroşată ţopăie vesele într-un paradis al fanteziei eliberate de orice cosntrângeri. Pare de la sine înţeles că de acum încolo, încapsulată în aceste imagini, Aglaja va refuza, asemeni lui Peter Pan, să îmbătrânească, purtând asemeni clownilor peste care timpul refuză să treacă pecetea de ruj roşu pe buze. Insistenţa cu care camera relevă numeroase gros planuri cu Aglaja la 5 ani evocă ceva din pasiunea narcisică a albumului cu fotografii. Aglaja priveşte lumea şi se îmbată cu imaginile ei, relativ mustrătoare observă şi infidelităţile părinţilor, asistă şi la giugiulelile lor, la certurile lor şi evident la numerele lor de circ. Pentru mama ei se roagă, mai ales când aceasta îşi construieşte un număr periculos în postura „femeii cu părul de oţel” plutind suspendată de