Azamat Zhangulov, senior vice-president în cadrul Rompetrol, crede că odată cu creşterea capacităţii de rafinare de la Petromidia, cel mai important activ al grupului, piaţa locală de carburanţi va deveni mai "românească" în condiţiile în care acum importurile de produse petroliere, în special de motorină, acoperă cam un sfert din cerere.
"Creşterea capacităţii de rafinare de la Petromidia nu va schimba fundamental piaţa capacităţilor de rafinare locale, dar va pune presiune pe importatorii de motorină. Vom concura cu ei şi vom face piaţa mai românească, din punctul de vedere al ofertei", spune reprezentantul Rompetrol.
În toamna acestui an, Rompetrol a anunţat oficial finalizarea programului de investiţii de pe platforma Petromidia care a presupus creşterea capacităţii de procesare a petrolului de la 3,5 la 5 mil. tone.
În total, investiţiile pentru acest obiectiv s-au ridicat la 380 de milioane de dolari.
În România, din zece rafinării câte erau în 1989 mai funcţionează acum doar trei mari unităţi: Petrobrazi, controlată de Petrom, Petrotel Lukoil, aflată în portofoliul Lukoil, şi Petromidia, activul de bază al grupului Rompetrol, controlat de compania kazahă de stat KazMunaiGaz.
Un litru din patru vine de peste graniţe
Potrivit calculelor ZF realizate pe baza datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, anul trecut importurile de carburanţi au ajuns la o valoare de 1,2 miliarde de euro, de aproape trei ori mai mare decât nivelul atins în 2007. În volum, importurile de carburanţi au ajuns să reprezinte un sfert din piaţă. Practic, unu din patru litri pe care un consumator local îi importă vine de peste graniţe.
Creşterea semnificativă a importurilor a avut loc din 2010, an care a coincis cu trecerea pe linie moartă a rafinăriei Arpechim, unitate care anul trecut a fost închisă defintiv de