Toţi membrii lotului de Ştiinţă s-au întors acasă cu medalii. Profesorii avertizează că e sfârşitul învăţământului de performanţă
Teoria este unul dintre punctele forte ale educaţiei româneşti şi nu un handicap”. Sunt cuvintele Dianei- Andreea Catană, o „boboacă” în clasă a IX-a la Colegiul Naţional „Mircea Cel Bătrân” din Constanţa, care a obţinut recent medalia de argint la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe pentru juniori din Teheran, alături de alţi cinci elevi români. Diana spune că acelaşi sistem de învăţământ pe care alţii îl hulesc a ajutat- o pe ea nu doar să facă performanţă, ci şi să urce România cu încă o poziţie în topul celor mai competitive ţări din domeniu. „Alături de colegi am reuşit să ne clasăm pe locul 3 în cadrul acestui concurs”, declară cu modestie eleva.
Pregătiri ca la armată
Argintul a costat-o însă o vară întreagă de meditaţii şi nenumărate ore de privit la microscop. Rar îşi îngăduia să meargă la plajă sau să iasă cu prietenii. Ce-i drept, admiterea în lotul naţional de juniori a reprezentat o probă de foc în sine: biologie, fizică şi chimie pe pâine, studiate şase ore pe zi, timp de două săptămâni. Nici nu bănuia cât de mult aveau să-i folosească prieteniile legate în „tabăra” de la Bucureşti, în cel mai tensionat moment al competiţiei din Teheran. „Am avut o probă practică, în echipă, unde trebuia să urmărim viteza cu care se deplasează fragmentele de ADN din grâu într-o soluţie chimică specială şi să explicăm de ce unele sunt mai rapide, iar altele mai lente. Dacă nu ne ajutăm între noi, ne furam singuri căciula”, explică cu avânt Diana.
A întâmpinat ceva probleme şi la testul grilă, unde, aparent, toate răspunsurile erau la fel de bune. „Un singur cuvânt făcea diferenţa dintre dezlegarea misterului şi rateu”, e tranşantă tânăra constănţeancă. Odată cu medalia de argint, a primit şi promisiunea unei burse lunare de