Serviciul de Probaţiune de pe lângă Tribunalul Neamţ a împlinit, ieri, zece ani de activitate. Momentul a fost marcat printr-un simpozion, găzduit de Biblioteca Judeţeană G.T. Kirileanu din Piatra Neamţ, la care au participat judecători, procurori, poliţişti şi personalul specializat din cadrul serviciului. Acest serviciu a început în 2002 cu patru angajaţi şi funcţionează acum cu 6 consilieri. Activitatea principală este aceea de a întocmi referate la solicitarea magistraţilor, atât pe parcursul anchetelor, cât şi la proces. Este cea mai laborioasă parte din munca Probaţiunii, întrucât presupune derularea unui soi de anchetă în care consilierul evaluează toată viaţa persoanei vizate, fie ea învinuită, făptaşă, inculpată, condamnată, minoră sau majoră. “Pentru întocmirea acestui referat, consilierul de probaţiune se deplasează în teren, la locuinţa persoanei supuse evaluării, dar contactează şi alte surse considerante relevante şi obiective, cum ar fi şcoala, locul de muncă, unităţile sanitare şi altele. În afară de identificarea surselor şi colectarea informaţiilor, rolul consilierului de probaţiune este de a determina persoana învinuită sau inculpată să conştientizeze consecinţele comportamentului său infracţional şi astfel să provoace primul pas spre schimbarea conduitei”, spune Ana Maria Popa, şefa serviciului. În cei zece ani de la înfiinţare, cele mai multe referate au fost întocmite în anul 2007, când au fost realizate 477 de asemenea documente, obligatorii la acea vreme pentru minori, indiferent dacă erau sau nu învinuiţi sau inculpaţi, ulterior referatele fiind întocmite doar pentru minorii trimişi în judecată. O altă parte a activităţii probaţiunii ţine de supravegherea celor condamnaţi, care trebuie să respecte anumite reguli şi condiţii impuse de instanţă. “Printre măsuri se numără participarea la programe educative, prestarea unei munci neremunerate în f