Încă de la vârsta preşcolară, copiii sunt capabili să realizeze analize statistice, să facă experimente, să îşi observe şi să îşi asculte tovarăşii de viaţă, exact ca nişte minicercetători, relatează yahoo.notizie.it. Potrivit unui studiu dat publicităţii de revista Science, încă de la o vârstă fragedă, copiii gândesc şi cunosc lumea care îi înconjoară urmând aceeaşi logică utilizată de oamenii de ştiinţă. Cel puţin aceasta este concluzia la care a ajuns Alison Gopnik, psiholog la Univeristy of California din Berkeley, care a analizat toate studiile realizate în ultimii ani cu privire la dezvoltarea gândirii la copii. Până în urmă cu aproximativ zece ani, ideea conform căreia un copil de doi ani ar putea gândi ca un om de ştiinţă părea de-a dreptul absurdă. De altfel, psihologul Jean Piaget definea gândirea copiilor de vârstă preşcolară ca fiind ilogică şi iraţională. Cu toate acestea, studiile realizate ulterior au demonstrat că, în ciuda vârstei lor, micuţii sunt capabili să reprezinte lumea care îi înconjoară, să elaboreze teorii intuitive, să facă previziuni şi deducţii care îi aduc la o formă de învăţare similară celei aplicate în cazul oamenilor de ştiinţă. În opinia lui Gopnik, metodele de gândire ale copiilor ar putea fi descrise ca fiind modele probabilistice. În unul dintre studiile analizate de Gopnik, de exemplu, un cercetător a realizat, în faţa unui preşcolar de patru ani, cinci secvenţe diferite, alcătuite din câte trei acţiuni. Secvenţele fie activau o jucărie, fie eşuau să facă acest lucru. Când copiii au primit jucăria, ei au întreprins numai acţiunile necesare pentru a o activa, fiind capabili să elimine, prin observaţie, acţiunile inutile. Alte studii au demonstrat că atunci când copiii sunt pur şi simplu învăţaţi, ei nu mai explorează şi nu mai testează mai multe ipoteze. Un alt studiu a presupus ca un cercetător să ţină în braţe o jucărie c