Astazi, 11 decembrie a inceput seria simularilor organizate de catre Inspectoratul Scolar Judetean Iasi pentru elevii din clasele terminale. Astfel, la proba de Limba si literatura romana au participat 8 061 elevi de clasa a VIII-a din 190 de unitati de invatamant, in timp ce alti 6 171 elevi din 62 de scoli, au sustinut simularea examenului de bacalaureat.
Subiectele au fost unice pe judet, fiind elaborate de catre un grup de lucru coordonat de catre inspectorii de specialitate. Pentru ambele examene, s-au respectat modelul postat de catre M.E.C.T.S., programa pentru examenul de Evaluare nationala si de bacalaureat, precum si materia studiata pana in acest moment al anului scolar. De altfel, accentul s-a pus pe cerinte vizand pe de o parte genul liric (la clasa a VIII-a), pe de alta parte modernismul interbelic (pentru clasa a XII-a).
Concret, varianta pentru Evaluare Nationala include doua subiecte, punctate diferit. La primul dintre acestea (de 42 de puncte) textul suport il reprezinta creatia Miraj de iarna, semnata de A. E. Baconsky, pe marginea caruia sunt formulate cerinte accesibile, care vizeaza, in general, intelegerea si interpretarea acestuia. Prima compunere le solicita elevilor sa isi exprime opinia in legatura cu semnificatia titlului poeziei, urmarind cateva repere obligatorii.
Cel de-al doilea subiect, caruia i se acorda 36 de puncte, valorifica un text nonliterar, pe o tema accesibila si de interes actual-sarbatoarea Craciunului, cu cerinte care presupun cunostinte legate de vocabular, morfologie si sintaxa, gradate in ceea ce priveste dificultatea. In cea de a doua compunere pe care trebuie sa o elaboreze, elevii au de prezentat o intamplare reala sau imaginara petrecuta intr-o zi de Craciun, fiind astfel valorificate abilitatile de a relata evenimente derulate in succesiune, plasate temporal si spatial.
Pentru ambele