Preşedintele Uniunii Scriitorilor din România, Nicolae Manolescu, a vorbit, în cadrul ceremoniei în care i-a fost decernat titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, despre pericolele care „pândesc“ şcoala.
Preşedintelui Uniunii Scriitorilor din România (USR), Nicolae Manolescu, i-a fost decernat, vineri, titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii Babeş-Bolyai (UBB).
Criticul literar a vorbit, în cadrul ceremoniei desfăşurate la Cluj, despre pericolele care „pândesc“ şcoala: „Nu sunt naiv să spun că trebuie să scăpăm de Internet. Acesta este necesar, este un instrument fabulos. Dar din mijloc a devenit scop şi a generat confuzia informaţie-cunoaştere. Sunt două lucruri total diferite informaţia şi cunoaşterea. Este o sită între ele şi profesorul trebuie să fie cel care cerne. Primeşti o informaţie, dar o cerni pentru ca ea să devină cunoaştere. Informaţia dopează. Ea trebuie transformată în cunoaştere de către profesor, mereu de aproape şi nu de la distanţă. Aici este marea pagubă: tinerii sunt dopaţi cu informaţii de pe Internet şi nu le transformă în cunoaştere şi în valori. Iată pericolele care pândesc şcoala, nu numai la noi, şi în alte părţi ale lumii”.
„Matematica nu formează în aceeaşi măsură ca şi ştiinţele umaniste“
Criticul literar este “optimist pe termen lung şi pesimist pe termen scurt” în privinţa redresării învăţământului românesc.
“Umanioarele sunt cele ce formează omul, nu ştiinţele exacte. Matematica nu formează în aceeaşi măsură ca şi ştiinţele umaniste. Eu am pledat întotdeauna pentru menţinerea Liceului de cultură generală, care ar fi fost baza culturii generale a omului, înainte de universitate, unde apar specializările. (…) Scopul principal al şcolii este educaţia. Educaţie fără informaţie, fără instrucţie înseamnă manipulare. Fostul regim aşa ceva a făcu