„Veniţi să trăiţi Apocalipsa cu scurtmetraje, cinema experimental, desene animate, succese de blockbuster sau filme de autor“, aceasta este invitaţia făcută de organizatorii evenimentului „Forum des images“, desfăşurat până pe 6 ianuarie la Paris
Mitul Apocalipsei îşi are originile în scrierile profeţilor religioşi, după cum bine se ştie. Dacă ultima carte din Biblie, Apocalipsa după Ioan, se termină cu descrierea unui Pământ nou, unde oamenii îşi vor trăi eternitatea, dimensiunea negativă a sfârşitului lumii - distrugeri şi catastrofe - a marcat mai în profunzime spiritul uman. Odată cu venirea secolului 21, Apocalipsa a devenit o temă importantă a genului cinematografic science-fiction, autorii alegând să prezinte, prin pelicule, imagini şi simboluri, pe de o parte, teama în faţa unui viitor despre care nu ştim mare lucru, iar, pe de altă parte, disfuncţionalităţile lumii în care trăim. Potrivit site-ului forumdesimages.fr, cum data de 21 decembrie 2012 este ziua celei mai recente profeţii referitoare la sfârşitul lumii, organizatorii festivalului „Forum des image“ au profitat de această ocazie pentru a face o scurtă recapitulare a felului în care a fost prezentată Apocalipsa în cinematografie.
Alegorie a lumii
Fascinaţia crescândă pentru teoriile privind sfârşitul lumii pare să fi atins un punct culminant în apropierea venirii anului 2000 şi după acest „moment de cumpănă“, de care mulţi se temeau, considerând că va fi un punct final al lumii aşa cum o ştim. În ultimii ani, peliculele care tratează subiectul Apocalipsei s-au înmulţit precum ciupercile după ploaie, atât în cinematografia de autor - exemplificatoare fiind filmele „Melancholia“, de Lars von Trier, sau „Take Shelter“, în regia lui Jeff Nichols -, cât şi în filmele blockbuster americane. Potrivit criticilor, acestea sunt, fără îndoială, reflectarea crizei morale prin car