Grupul Menatwork, care cuprinde 20 de firme cu un rulaj anual de 60 de milioane de euro, specializat în sectorul materialelor de construcţii, caută să se adapteze la contracţia industriei de profil atât prin reorganizare internă, cât şi prin dezvoltarea unor segmente noi de activitate, cu potenţial, precum agricultura şi eficienţa energetică. Vremea creşterilor de 50% pe an a trecut de mult şi nu se mai întoarce prea curând, scrie revista Business Construct.
Monica Grafu conduce operaţiunile Menatwork încă de la intrarea grupului pe piaţa românească, în 1994, când antreprenorul italian Luigi Caverni a venit la Bucureşti "cu un rucsac şi 10.000 de dolari" pentru renovarea unui magazin Stefanel şi a ajuns să dezvolte o afacere care în anii de boom ajunsese la un rulaj de 100 de milioane de euro.
Italienii au dezvoltat începând cu anul 1999 mai multe facilităţi de producţie, în special în zona localităţii Popeşti-Leordeni, dar piaţa s-a schimbat radical în ultimul deceniu.
Directorul general Menatwork apreciază că în prezent focusul producătorilor nu mai poate fi centrat doar pe volume, ci trebuie completat cu creşterea valorii adăugate şi promovarea unor servicii conexe. Grafu spune că în perioada 2007-2008, când Menatwork a realizat importante investiţii în producţie, piaţa nu dădea semnele scăderii care a survenit în anii următori. "Privind retrospectiv, dacă am fi avut experienţa unor ţări occidentale, poate ar fi trebuit să ne dăm seama că cifrele de atunci nu aveau niciun fundament şi suport real, în condiţiile în care piaţa era împinsă de speculaţii imobiliare şi financiare. Atunci, tuturor ne-a plăcut să avem creşteri anuale de 50%", a declarat Monica Grafu.
Ea afirmă că la nivelul României o criză în construcţii nu părea posibilă, în raport cu nevoia de locuinţe, spitale sau şcoli. Cu toate acestea, din piaţa de profil au dispăru