Vânzările de autoturisme, vehicule comerciale şi autobuze noi au scăzut cu 22,2% în primele 11 luni din acest an, la 80.439 de unităţi, în noiembrie livrările fiind cu 8% mai mici comparativ cu luna anterioară, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
"În continuare, în noiembrie vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (79% din total), cu opt puncte procentuale mai mult decât în luna precedentă. Astfel, pe total an, cu doar 31% din vânzări, persoanele fizice înregistrează comparativ cu anul trecut o scădere de 55%. De asemenea, continuă să se manifeste asupra pieţei impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 156.000 unităţi la autoturisme şi 39.000 la vehicule comerciale, au o creştere de 82%, respectiv 43% faţă de 2011. Trebuie remarcat că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două rulate şi, ceea ce este mai grav, că peste 68.000 (44%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de zece ani, adică mai multe decât s-au vândut noi prin reţelele naţionale ale producătorilor autohtoni şi externi", se arată într-un comunicat al asociaţiei.
Livrările de autoturisme noi s-au diminuat cu 25% în perioada ianuarie-noiembrie, la 66.834 unităţi, iar numărul vehiculelor comerciale comercializare a scăzut cu aproape 5%, la 12.919 unităţi.
La autoturisme, în cele 11 luni din 2012 topul pe marci este format de Dacia, cu 18.346 unităţi vândute (27,5% din total), urmată de Volkswagen (7.550 unităţi / 11,3%), Skoda (5.932 unităţi / 8,4%), Ford (4.431 unităţi / 6,6%), Renault (4.428 unităţi / 6,6%) şi Hyundai (3.059 unităţi / 4,6%).
După provenienţă, asociaţia notează că vânzările de autoturisme din producţia internă au scăzut cu 32,6%, iar cele din import cu 21,6%.
Pe modele, situaţia din lunile precedente s-a păstrat ne