Spectacolul timișorean după proza de debut a scriitoarei Herta Müller, Ţinuturile joase, își depășește semnificația culturală și artistică, fiind consonant cu atitudinea civică a cunoscutei autoare, mereu în apărarea libertății și a drepturilor omului.
Într-o perioadă fastă a biografiei sale – cea prezentă- ce duce mai departe câștigurile artistice și culturale ale trecutului imediat, Teatrul German de Stat din Timișoara are pe afiș un titlu, din multe puncte de vedere, semnificativ. Fiindcă spectacolul Ținuturile joase, după volumul de povestiri al Hertei Müller, laureată Nobel în 2009 (Editura Humanitas, traducere Al. Şahighian), nu e doar o reușită artistică, ci are și darul să indice într-un fel aspirația înaltă, pe care orice instituție culturală care se respectă o are, aceea de a propaga noțiuni morale, cum ar fi, de exemplu, demnitatea, călcată în picioare în comunitatea bănățeană evocată de autoare, supusă umilinței și privațiunilor.
Se încumetă să transfere acest mesaj, din proza bogată în referințe autobiografice a celebrei autoare, o echipă ilustră, formată din Niky Wolcz ca regizor, Helmuth Stürmer ca scenograf, nu doar înrudiți spiritual cu scriitoarea, aparținând aceleiași comunități etnice, ci și capabili să deslușească în lumea Ținuturilor joase, și dincolo de ea, un univers de umanitate mult mai vast, în care ne regăsim, cred, fiecare dintre noi, șvabi sau nu. Așadar, dacă specificul local și memoria subiectivă, în fine, dacă atmosfera satului șvăbesc evocat e punctul de pornire, poate chiar sentimental al acestei întreprinderi, universalitatea trăirilor și a concluziilor e punctul de sosire pe care îl aplaud.
Văzut în cadrul unei manifestări ce s-a chemat Teatrul German din Timișoara în context european, la care au participat și mulți oaspeți străini, de la austrieci la sârbi și bosniaci, spectaco