Zeci de medici au fost trimiși recent în judecată pentru o fraudă de 2 mil. lei, prin eliberarea de reţete false. Ni s-a dezvăluit astfel o mică parte din zona gri a pieței farmaceutice, zonă care ajunge la aproape 200 mil. euro
Lobby sau mită? Slăbite de restricțiile legislative și de obiceiurile autohtone precum taxa clawback sau termenele de plată mult prea lungi, companiile farmaceutice fac oferte de nerefuzat medicilor pentru ca produsele lor să fie cumpărate de clienţi. Surse credibile din piață indică comisioane de 5%-10% din preţul medicamentului prescris „la mica înțelegere“, pentru medici, care raportate la valoarea pieței de medicamente prescrise pe rețetă și OTC (Over The Counter) ajung la 140 mil. euro anual. La acestea se adaugă „atenții” de aproximativ 5 mil. euro și sponsorizări de circa 47 mil. euro a deplasărilor la diverse congrese medicale, a căror organizare este un business în sine. Practica nu e nouă şi există dovezi. Mari companii farmaceutice, precum GSK, Johnson&Johnson şi Beaufour Ipsen, au primit amenzi uriaşe pentru oferirea de stimulente medicilor din mai multe ţări, între care şi România, în schimbul prescrierii preferenţiale a medicamentelor.
Salariu mic, comision mare
Aflat pe scaunul medicului, „la mâna sa“, pacientului nici nu-i trece prin cap că pe același scaun a stat mai înainte un elegant reprezentant medical al unei companii farmaceutice, care l-a convins pe medic să îi prescrie acel medicament. Să luăm exemplul unui medic specialist din Capitală, care câștigă 1.300 de lei lunar și care are o înțelegere cu o companie pentru un procent de 5%-10% din prețul la distribuitor per medicament recomandat. Dacă prescrie la 50 de pacienţi un produs de 100 de lei, își complează venitul lunar cu 500 de lei, plus alte eventuale atenții, concretizate în cadouri și excursii. Pentru companii, contează volumul: potrivit su