Aproape 85% din funcţionarii ANAF cărora li s-a solicitat telefonic o informaţie privind aplicarea sistemului TVA la încasare au evitat să răspundă sau au furnizat informaţii false, deşi au beneficiat de traininguri de specialitate, potrivit unui sondaj realizat de o asociaţie din domeniul fiscal.
Reprezentanţii Asociaţiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT) au contactat în noiembrie funcţionarii de la 216 administraţii financiare, cu întrebarea: "Săptămâna aceasta vom înfiinţa în România o sucursală a unei companii din Franţa. Această sucursală trebuie să aplice sistemul de TVA la încasare?", la care răspunsul corect era "nu".
Dintre cei chestionaţi, 122 de funcţionari nu au oferit niciun răspuns, 61 au răspuns greşit, opt au replicat "Citiţi legea!", iar 25 au răspuns corect, aceştia reprezentând doar 11% din totalul persoanelor intervievate.
"Una dintre explicaţiile plauzibile pentru aceste rezultate ar putea fi noutatea sistemului de aplicare a TVA la încasare, însă contribuabilii au avut obligaţia de a depune declaraţia de luare în evidenţa sistemului de TVA la încasare la 25 octombrie 2012, moment în care funcţionarii publici trebuiau să ştie să ofere îndrumări privind aplicabilitatea acestui sistem", se arată într-un comunicat al ARSIT.
Studiul a arătat că funcţionarii publici sunt supraîncărcaţi şi nu sunt specializaţi pe un anumit domeniu de asistenţă. Deşi sondajul s-a derulat şi înainte şi după efectuarea de instruiri la nivelul administraţiilor pe tema aplicării sistemului de TVA la încasare, rata de răspuns nu s-a modificat.
Astfel, ARSIT recomandă să fie acordată o perioadă mai mare de implementare pentru modificările legislative semnificative, pe parcursul căreia să se efectueze mai multe instruiri, precum şi publicarea pe site-ul ANAF a procedurii privind acordarea de asistenţă telefonică.
Totod