Prezenţa a peste 10 lanţuri de retail în România, cu o populaţie de circa 20 milioane de locuitori, poate duce la o consolidare între companii, existând şi semnale de îngrijorare privind tendinţa de supraîncălzire a industriei alimentare pe fondul creşterii agresive a concurenţei, potrivit Coface, informează Mediafax.
Pe lângă creşterea agresivă a concurenţei între jucători, supraîncălzirea industriei alimentare are la bază şi incertitudinea la nivel global şi deficitul de cont curent, situat la un nivel încă ridicat comparativ cu cel înregistrat în noile state membre UE.
"Având în vedere decalajul, comparativ cu standardul dezvoltării din ţările UE15, există oportunităţi importante de investiţii pe termen lung în dezvoltarea fermelor şi a capacităţii de producţie pe linia de procesare din industria alimentară. România continuă să importe de aproape 4 ori mai multe produse alimentare (în special produse alimentare, băuturi şi tutun) decât exportă. În ultimii 3 ani, deficitul comercial al produselor alimentare prezintă o tendinţă descendentă cauzată de: scăderea cererii interne şi a ponderii produselor premium în coşul de consum (factori ce au influenţat negativ importurile), deprecierea monedei naţionale, scăderea costurilor de producţie locală (factori ce au influenţat pozitiv exporturile)", se arată într-un comunicat al Coface.
Reprezentanţii companiei apreciază că în viitorul apropiat este probabil ca balanţa să încline în favoarea importurilor, pe fondul unei reveniri uşoare a consumului intern şi a frânării exporturilor ca urmare a îndeplinirii parţiale a standardelor de producţie europene de către producătorii locali.
"Agricultura are un potenţial strategic semnificativ, dar care este subexploatat datorită productivităţii scăzute şi înzestrării reduse cu mijloace de capital. Astfel, vom continua să consumăm produse alimentare din i