Cu două săptămâni înainte de intrarea în vigoare a sistemului ce permite plata TVA după încasarea facturilor, 84% din salariaţii Fiscului nu sunt în măsură să-i explice funcţionarea.
Aproape 85% din funcţionarii ANAF cărora li s-a solicitat telefonic o informaţie privind aplicarea sistemului TVA la încasare au evitat să răspundă sau au furnizat informaţii false, deşi au beneficiat de traininguri de specialitate, potrivit unui sondaj realizat de o asociaţie din domeniul fiscal.
Reprezentanţii Asociaţiei pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT) au contactat în noiembrie funcţionarii de la 216 administraţii financiare, cu întrebarea: „Săptămâna aceasta vom înfiinţa în România o sucursală a unei companii din Franţa. Această sucursală trebuie să aplice sistemul de TVA la încasare?", la care răspunsul corect era „nu". Funcţionarii Fiscului nu au nici o scuză deoarece prevederile legale în privinţa persoanelor care beneficiază de această facilitate sunt foarte clare. Nu este vorba de o fineţe legislativă. „Persoanele impozabile stabilite în România care fac parte dintr‑un grup fiscal unic (...), persoanele impozabile nestabilite în România care sunt înregistrate în scopuri de TVA (...) direct sau prin reprezentant fiscal, precum şi persoanele impozabile care au sediul activităţii economice în afara României, dar sunt stabilite în România prin sediu fix (...) nu aplică sistemul TVA la încasare", spun normele de aplicare a ordonanţei de guvern prin care se introduce sistemul.
Cum s-au spălat pe mâini funcţionarii Fiscului
Întrebaţi dacă e cazul sau nu să aplice sistemul, majoritatea celor întrebaţi de aşa-zişii contribuabili fie au răspuns greşit, fie s-au spălat pe mâini refuzând să ofere informaţii, fie au dat pur şi simplu din umeri. Dintre cei chestionaţi, 122 de funcţionari nu au oferit nici un răspuns, 61 au răspun