Trăim vremuri în care scriitorul, izgonit din turnul său de fildeş, este adus în mijlocul cetăţii ca să-şi ceară iertare pentru că există. Cerîndu-şi iertare, scriitorul adevărat este pus în situaţia de a-şi negocia soarta, statutul social şi material, prin intermediul unor confraţi care fac legea din postura de activişti culturali, specializaţi în jocuri ale politicilor culturale. Inevitabil, în respectivele jocuri intră şi evenimentele culturale – festivităţile, festivalurile, colocviile, simpozioanele, tîrgurile de carte etc. Personal nu reţin şi socot că nu rămîne nimic din evenimentele culturale ale anului care se încheie, măcar că s-a întîmplat să particip la unele din aceste evenimente, asumîndu-mi la o adică gustul amar pe care mi l-au lăsat laolaltă cu belşugul de mîncare, băutură, conform asezonate cu sporovăială elevată pe teme literare.
În privinţa apariţiilor editoriale, acest an a fost în mod evident mai sărac decît precedentul, înscriindu-se în curba descendentă a ultimilor ani. Dacă anul trecut am menţionat cîteva romane şi volume de proză scurtă foarte bune, cu obiecţia că o carte apărută în o mie de exemplare (tirajul maxim la noi), oricît de valoroasă ar fi, aproape că nu există, anul acesta, în privinţa prozei, lucrurile stau ceva mai rău. Semnalez dintre apariţiile de la Editura Polirom-Cartea Românească: romanul de debut al Simonei Sora Hotel Universal, cartea Corinei Sabău Dragostea, chiar ea, volumul Toate bufniţele al lui Filip Florian, romanul Luiza Textoria al lui Corin Braga, biografia romanescă a lui Eminescu, Vieţi paralele, a Florinei Ilis. Dintre debutanţii la a căror publicare am contribuit şi pe care mi-i asum, îi menţionez pe Constanţa Roşoiu cu volumul de povestiri Preţul corect, Cristian Meleşteu cu volumul Radiografia unei zile de mai şi Cristi Lavin, apărut la Tracus Arte cu romanul Le viking rose.
La poezie, recol