"Intre prima generatie, care a luptat din greu sa-si faca un rost in Franta, si copiii lor, care vorbesc fluent limba si sunt perfect integrati in societatea franceza, se casca o prapastie tot mai mare. Cei dintai viseaza sa se intoarca intr-o zi acasa, iar cei din urma sa poata rupe "blestemul betoului" care ii obliga, conform traditiei, sa-si bage banii castigati din greu in case cu mult etaje in satele natale." „Mandrie si beton" e un proiect multi-media realizat intre 2010 si 2012 la initiativa fotojurnalistului Petrut Calinescu, urmarind schimbarile ce afecteaza unele sate traditionale din nordul Romaniei in urma procesului de migratie a muncii. Fotografiile creeaza un portret centrat pe osenii din Certeze, a caror istorie migrationista are radacini in timpul perioadei comuniste. Conform unui studiu despre migratia osenilor, realizat de sociologul Dana Diminescu, acestia participau la cele mai grele munci organizate in Romania. Dupa schimbarea orientarii politice a tarii de la inceputul anilor '90, osenii au fost printre primii care au fortat granitele, calatorind in conditii severe spre vest, ascunsi in dubite sau in trenuri. Nu a fost doar experienta lor, bucovineni, maramureseni, cu siguranta multi alti romani impartasindu-le frenezia de a accede la o piata a muncii mai rodnica. Documentarea lui Petrut Calinescu urmareste, pe de o parte, satele radical modificate prin construirea de case noi, din beton, vile ce imita stilurile vestice, umbrind, uneori in sensul propriu al cuvantului, casa batraneasca in aceeasi ograda. In paralel, fotojurnalistul a documentat traiul la limita subzistentei dus de oseni in padurile de la periferia Parisului, ori in garsoniere pentru intreaga familie. „Regula de aur: niciodata nu mananci tot ce produci. Azi ai facut 50 de euro, 40 pui de-o parte", sintetizeaza Cotros din Certeze filozofia osenilor" (mandriesibeton.ro). Vintila M