Se obişnuieşte, mai ales în vremurile de restrişte pe care le trăim, ca apariţ iile editoriale notabile să fie împinse spre Gaudeamus. La mijloc e şi o strategie de marketing, alături de rentabilizarea subvenţiilor. 2012 a fost un an calm, aşezat, cumva previzibil pentru publicul din zona culturală. Evenimentele de gen s-au strecurat timid printre tensiunile politice şi e dificil de cuantificat, cu excepţia festivalurilor obişnuite, ceva care să fi rupt gura târgului. Important e că s-au păstrat, în ciuda dificultăţilor, manifestările reprezentative. Remarc cu tristeţe cât de puţine titluri au apărut anul acesta la editurile mari. De pildă, Polirom a publicat doar 6 titluri în colecţia Fiction Ltd. şi 8 în Ego.Proză. În rest, reeditări. A susţinut, în schimb, mai bine Cartea Românească, cu 36 de titluri. Chiar dacă pare mult, spre comparaţie, Casa de pariuri literare a editat singură aproape 20 de cărţi, în condiţii admirabile (excluşi din librării, investind în pierdere, pregătind festivaluri în regie proprie). De altfel, Tracus Arte, Herg Benet, Brumar şi alte edituri mici au fost destul de active.
Chiar dacă, mai ales pe ultima turnantă, 2012 făcea loc prozei şi eseului, câştigătoare iese poezia. Radu Vancu, Rita Chirian, Ofelia Prodan, D.M. Cipariu, Vlad Moldovan, Ana Mizumschi au dat cele mai bune volume ale lor. Dan Sociu a revenit într-un dispozitiv provocator, iar seniorii – Aurel Pantea, Ioan Es, Pop, Nicolae Prelipceanu, Şerban Foarţă, Liviu Ioan Stoiciu, Octavian Soviany – au scris volume emblematice – fără a face valuri, din nefericire. Bogdan Alexandru Stănescu şi Marius Chivu au furnizat surprizele anului, prin două volume superbe, cărora cu greu le poţi reproşa ceva, situândui direct în prim-planul generaţiei. În privinţa prozei, am impresia că entuziasmul de după lansările aglomerate ale consacraţilor se vor diminua odată cu scepticismul coment