În urmă cu zece ani, Andrei Cohn şi Cristina Jansen au hotărât să-şi deschidă propriul boutique de creaţie. De atunci şi până acum, agenţia CohnandJansen JWT a trecut prin mai multe transformări, atrăgându-şi clienţii, unul după altul. În portofoliul companiei au figurat de-a lungul timpului campanii pentru clienţi precum Cosmote, Kraft (Mondelez), Mega Image, Aqua Carpatica, Vodafone sau Petrom.
Despre cum s-a schimbat piaţa de publicitate şi creaţie în ultimii zece ani, dar şi despre tendinţele de anul viitor , Income Magazine a stat de vorbă cu Alina Tudose, managing director şi head of strategy CohnandJansen JWT.
Prin ce transformări a trecut piaţa de publicitate şi creaţie în ultimii zece ani?
Din 2002 şi până în 2008, au fost anii de “glamour” ai publicităţii româneşti, în care a lucra în publicitate era echivalent cu a avea cam cel mai cool job. Îmi amintesc că jobul meu, acela de strateg, era foarte dezirabil. Există o mai multă emulaţie printre cei care lucram, existau mai multe evenimente ale industriei, întâlniri săptămânale între strategi, veneau oameni importanţi din afară, exista comcom, respectiv grupul agenţiilor de publicitate independente. Piaţa creştea de la an la an, cum era şi normal să fie, România descoperea brandurile. Din 2009 încoace, piaţa a scăzut cu aproape 50% per total, o scădere dramatică. Cel mai grav este că a scăzut şi din entuziasmul oamenilor care lucrează în publicitate, explicabil pentru că este o muncă care consumă şi noi încă nu avem prima generaţie de oameni care ies la pensie din publicitate.
Cum credeţi că ar fi arătat ea astăzi, dacă ar fi fost ocolită de criza economică?
Este foarte dificil să ne mai comparăm aşa. Criza financiară a schimbat complet piaţa şi felul nostru de a ne raporta la ea. Nu este musai un lucru rău, agenţiile de publicitate, deşi trec prin niş