Marile magazine comerciale au fost luate efectiv cu asalt in aceste zile de romani. Ca in fiecare an, carucioarele s-au umplut cu varf, clientii cheltuind in nestire banii adunati pentru Sarbatori. Sa ai masa imbelsugata de Craciun si Anul Nou reprezinta o problema nationala pe care romanii incearca sa o rezolve asa cum pot, in limita lichiditatilor de care dispun. De unde insa aceasta febra a shopping-ului? Expertii au o explicatie.
Anul 2012 nu a adus, din pacate, revirimentul economic mult asteptat. Criza economica pare fara de sfarsit, iar romanii au inteles, in sfarsit, ca economia de piata nu inseamna numai bunastare alimentata artificial cu credite date cu mana larga de niste bancheri inconstienti.
Aterizarea fortata a economiei, blocarea finantarii bancare, explozia somajului si prabusirea consumului s-au simtit puternic in psihicul colectiv.
Potrivit specialistilor, temerile romanilor s-au accentuat, influentate de absenta unor semnale pozitive din partea autoritatilor. In loc de asigurari si masuri de protectie, au asistat la un lung sir de balbaielile, indeciziii si masuri neinspirate ce au accentuat criza in perceptia colectiva.
Potrivit expertilor, in acest cosmar al crizei, sarbatorile de sfarsit de an sunt vazute de romani ca o perioada de „respiro”, un fel de „time-out” in care incerca sa uite de problemele de peste an.
Barometrele de opinie au aratat ca de Sarbatori, peste 70% dintre romani sunt dispusi sa cheltuie mai mult, chiar cu riscul de a ramane fara niciun ban in ianuarie.
„Este o perceptie ce tine in special de nivelul de trai”, spune psihologul Dan Andreescu. „In tarile dezvoltare, consumatorii au mai trecut prin crize, au mai vazut perioade de recesiune, au fost mai pregatiti pentru criza. In tarile din Est, fostele tari comuniste, dupa doua decenii de crestere economica