În România lovită de criză, lipsită de aten]ia autorităţilor, mall-urile au devenit una dintre puţinele oportunităţI de investiţii. ŞI cel mai adesea un loc de relaxare. Aşa s-a întâmplat în cartierele bucureştene dar şi în toate marile oraşe din ţară unde s-au ridicat centre comerciale. Cine nu-şi aminteşte, să viziteze centrul Iaşiului. Aici, o companie locală a realizat un “templu” urbanistic care a lăsat “mască” până şi pe cei mai accerbi critici ai consumismului de tip mall.
Cine mai investeşte în România? Nu dezvoltatorii imobiliari veţi spune. Totuşi, în ultimii 3-4 ani, perioadă marcată de o acută criză a finanţărilor de proiecte real estate, dezvoltatorii de centre comerciale au finalizat investiţii totalizând circa 1,63 miliarde de euro. Şi asta fără ca vreunul să beneficieze de subvenţii sau ajutoare de stat.
Cifra nu pare impresionantă la prima vedere. Dar, trebuie menţionat că în 4 ani, pentru cele 11 centre comerciale finalizate în România, dezvoltatorii au atras investiţii echivalente celor susţinute de Renault în zece ani (2000-2010 ).
Prin comparaţie, un alt constructor auto , Ford România a investit în România pâna în prezent 350 de milioane euro. Palas Iaşi, un proiect dat în funţiune în plină criză - a costat 265 milioane de euro. Ford s-a angajat prin contractul de privatizare să investească un total de 675 milioane de euro. Dezvoltatorul Palas Iaşi, compania ieşeana Iulius Group, deja a cheltuit peste 600 milioane de euro în proiecte la Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Suceava.
Locuri de muncă create
Ford şi Renault au astăzi circa 19.000 de angajaţi, mulţi fiind moşteniţi de la fostele uzine Dacia şi Daewoo Craiova. În cele 11 centre comerciale date în folosinţă din 2009 , numărul de NOI joburi este de peste 20.000. În recent inauguratul ansamblu urbanistic Palas din Iaşi au fost create 4.000 de