1 miliard de euro. Aceasta ar fi valoarea afacerilor la negru din sectorul de panificatie. A depasit toate domeniile evazioniste, de la carburanti la fructe si legume, plasandu-se pe primul loc in topul celor „negre” business-uri din economie. Cum a ajuns painea romanilor jucaria baietilor destepti, vedeti intr-o analiza DailyBusiness.ro
Romanii consuma in medie, anual, 105 kilograme de produse de panificatie, in timp ce media europeana este de 75 de kilograme. Painea este pentru multi romani un aliment de baza.
Avem o piata uriasa, ce valoreaza in prezent aproape 2 miliarde de euro, si asta in conditiile in care pretul painii la noi este cu aproape 40% mai mic decat media europeana si se situeaza la nivelul celui din Ungaria, Polonia si Cehia.
Este lesne de inteles, astfel, interesul evazionistilor pentru acest domeniu. Cum romanii mananca paine pe banda rulanta, a ajuns sa se produca paine oriunde, in orice conditii. Nu de putine ori, am vazut la televizor imagini cu fabrici improvizate, in spatii mizerabile.
Pentru a tine pretul jos, evazionistii fac rabat la calitatea painii. V-ati intrebat vreodata de ca painea ieftina pe care o cumparati de la coltul strazii e mai mult coaja si prea putin miez?
De ce atunci cand o tai, nu mai ramane nimic din ea, se face firimituri. Nu ati sesizat faptul ca coca pare uneori lipicioasa, ca are o culoare ce variaza.
Specialistii din panificatie spun ca acestea ar fi principalele ''semnale'' ca painea pe care ati cumparat-o este inferioara calitativ si riscati sa va imbolnaviti. A fost produsa ''la negru'', in brutarii ilegale, unde ce nu se vinde, se refoloseste!
Insa romanii inchid ochii si cumpara, fiind influentati de pret. Astfel s-a ajuns ca piata painii la negru sa explodeze in criza. De la 40-50%, brutariile de cartier au ajuns la afaceri tot