STRATEGIE Marile corporații caută surse de creștere în cele mai năpăstuite piețe
Pare-se că epoca austerității este departe de a lua sfârșit. Fondul Monetar Internațional estimează că economiile dezvoltate vor crește cu o medie de 1,3% anul acesta, față de 1,6%, anul trecut. Guvernul britanic a anunțat deja că reducerile de cheltuieli se vor întinde cel puțin până în 2018. America se pregătește să introducă noi impozite și noi tăieri de costuri publice. În zona euro, situația este atât de gri, încât patru state (Cipru, Grecia, Polonia și Portugalia) au anunțat că nu-și mai permit să finanțeze participarea la ediția din 2013 a festivalului Eurovision.
În Occident, această atmosferă pesimistă stârnește tot felul de dileme. Cum să mai prospere mediul de afaceri, cât timp clienții nu știu cum să-și mai drămuiască banii? Cum să-și mai protejeze guvernele asistații social, când bugetul lor se reduce drastic de la an la an? Și cum mai pot oamenii de rând să se descurce de pe o zi pe alta, când economia pare la pământ? Încercăm în continuare să găsim un răspuns la aceste nedumeriri.
În primul rând, pentru inspirație, ar trebui să aruncăm o privire către piețele emergente. Astăzi, companiile aplică în statele dezvoltate lecțiile învățate în trecut de la clienții bogați din statele sărace. Unilever a reușit o intrare triumfală în India, vânzându-le aceleași produse din Occident, în „porții“ mai mici, pe care consumatorii locali să și le poată permite. Acum, compania aplică aceeași strategie în țările puternic lovite de criză, cum sunt Spania sau Grecia. Și sectorul public își trage învățămintele tot din lumea emergentă. Biroul pentru Inovație Socială de la Casa Albă analizează, în ultima perioadă, evoluția firmelor antreprenoriale din Orient. În Anglia, David Cameron laudă de câte ori care ocazia spiritul creativ al companiilor indiene.
Apoi, corp