Majoritatea instituțiilor care administrează patrimoniul cinematografic european nu s-au adaptat încă la revoluția digitală și nu pot încă să păstreze filmele în format digital, iar rezultatul direct al acestei situații este că publicul larg nu are acces la o mare parte din patrimoniul cinematografic european, arată un raport al Comisiei Europene.
Astfel, o parte din arhivele actuale de filme riscă nu mai fie accesibile generațiilor viitoare, așa cum s-a întâmplat cu filmele mute, care au supraviețuit doar în proporție de 10%. Pe de altă parte, și filmele de la începutul erei digitale riscă să fie pierdute pentru totdeauna, ca urmare a problemelor de formatare și de interoperabilitate.
Noile tehnologii ar permite publicului să se bucure de un milion de ore de filme europene, care în prezent sunt păstrate sub formă de role de film în arhive. Cu toate acestea, doar 1,5% din patrimoniul cinematografic european este accesibil publicului, în mod gratuit sau contra plată.
„Este ridicol că patrimoniul nostru cinematografic este invizibil în secolul XXI. Cultura este sufletul Europei, iar filmele sunt sufletul culturii. Voi face tot posibilul ca acest patrimoniu cinematografic să devină disponibil online și în 2013 voi prezenta o propunere menită să permită statelor membre și părților interesate să își unească forțele pentru ca filmele să fie accesibile online”, a declarat Neelie Kroes, vicepreședintă a Comisiei Europene.
Digitalizarea este o condiție prealabilă pentru ca filmele să devină accesibile online. În lipsa ei, cinefilii vor fi, în continuare, privați de posibilitățile oferite de mediul online. Acest lucru nu este cauzat de lipsa de interes. De exemplu, începând din 2009, două milioane de filme au fost consultate pe platforma online „Europa Film Treasures”, finanțată de UE.
Obstacolele actuale în calea