- Cultural - nr. 250 / 27 Decembrie, 2012 "E vremea colindelor” Colinda, colinde s.f. Colind (2) Cantec traditional cantat de cete de copii, de flacai sau de adulti cu prilejul sarbatorilor de Craciun si de Anul Nou; colinda. Dintre cuvintele derivate: (a) colinda, colindare, colindat, colindator, - oare, colindet, ultimul derivat are sensul de: colacel sau painisoara care se da in dar colindatorilor. Fie ca e creatia populara sau culta, colinda reprezinta o sinteza de intelepciune, cumuland o varietate de motive intalnite si in alte creatii (de pilda in basme). Firul narativ al colindelor este simplu: pe vremea Cezarului August s-a dat porunca tuturor oamenilor sa mearga sa se inscrie in niste catastife in cetatea lui de bastina. Motivul calatoriei este prezent in creatiile populare, dar si in cele culte. Drumul e plin de peripetii (incercari), mai ales ca Maria, cea care il insotea pe Iosif, isi astepta sorocul sa nasca. Au fost primiti la "masa putinea”a saracului care a impartit putinul ce-l avea cu drumetii straini. Un alt motiv de larga circulatie este alegerea locului pentru innoptare (salasul). E un staul saracacios, intr-o iesle. Venirea pe lume, nasterea este taina dumnezeiasca, iar Maica cu pruncul in brate este izvor de pace si lumina blanda. "Si a nascut pe Fiul Sau Cel Unul – Nascut si L-a infasat si L-a culcat in iesle, caci nu mai era loc pentru ei in casa de oaspeti.” (Biblia sau Sfanta Scriptura). Lumina multa (motivul luminii) raspandea in staulul de vite Noul Nascut, Mesia, Cel far’de-nceput, fiul Cel din vecie, Mantuitorul, Iisus Hristos. Lumina a cuprins cerul si pamantul: "Steaua lumineaza si adevereaza/ Ca astazi curata,/Prea nevinovata,/Fecioara Maria/Naste pe Mesia,/In tara vestita/Bethleem numita.” Motivul vestirii, dar si cel al calauzei dupa "Steaua care sus rasare” amplifica nu numai firul epic, dar si bucuria (sentimentele) celor care