● Efectul Genovese, de Alina Nelega; regia: Gavriil Cadariu; scenografia: József Bartha; cu: Nicolae Cristache, Cătălina Mustaţă, Diana Avrămuţ, Sergiu Marocico. Teatrul Naţional Tîrgu – Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“
După o lungă staţionare într-un con de umbră, Teatrul Naţional din Tîrgu-Mureş – instituţie-mamut, cu două companii, una română, „Liviu Rebreanu“, cealaltă maghiară, „Tompa Miklos“ – dă semne că ar vrea să iasă la lumină. Două spectacole ale maghiarilor coproduse împreună cu Studio Yorick lansează un dramaturg, Csaba Szekeley. Românii plusează cu un program de dramaturgie contemporană inaugurat cu textul Alinei Nelega, Efectul Genovese şi cu un al doilea program, „Teatru de risc“ – „dedicat tinerilor creatori şi proiectelor lor“, adică „celor care doresc să rişte plecînd de la un text nou care n-a mai fost montat, o viziune scenografică, un mod nou de a gîndi interpretarea actorului sau un alt mod de a lucra cu actorul în teatru sau în performance“ – al cărui prim episod a fost MEDE/EA, text şi regia Roxana Marian.
DE ACELASI AUTOR Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc interpretează Conu Leonida Despre tigri şi frică Cînd sufletul se scurge din sticlă Un Dumnezeu hippiotEfectul Genovese ridică problema inacţiunii, boală contagioasă în societatea românească, dar nu numai. Numele sindromului – Genovese – vine de la o americancă ucisă pe stradă, fără ca cineva să intervină, deşi au existat martori. Sindromul trecătorului grăbit sau al responsabilităţii difuze, cum i se mai spune, „este o manifestare psihologică care presupune că o persoană este mai puţin probabil să intervină într-o situaţie de criză cînd sînt prezente şi alte persoane care ar putea ajuta decît dacă ar fi singură“. Concret, fiecare crede că va interveni altcineva sau ezită să ia atitudine dacă ceilalţi nu o fac. Solidaritate în inerţie. Alina Nelega identifică acest sindrom