Perioada economică grea pe care o traversează România le-a făcut zile grele managerilor companiilor private, care abia au făcut faţă anului care a trecut. Expense Reduction Analysts a realizat o radiografie a companiilor româneşti din domeniul privat, pe baza datelor furnizate de Ministerul Economiei.
Pe piaţa românească activau anul trecut peste 590.000 de firme, mai puţine decât în 2010 cu 3 procente. Majoritatea acestora (81%) aveau o cifră de afaceri de sub 100.000 de euro, iar numărul firmelor care au raportat o cifră de afaceri nulă a fost de peste 178.000.
Au existat şi companii care nu au resimţit atât de puternic situaţia financiară dificilă, însă numărul lor a fost mic. Doar puţin peste 22.000 de firme au anunţat o cifră de afaceri de peste un milion de euro. Clubul exclusivist al celor care au impresionat piaţa românească este extrem de restrâns. Doar10 companii au avut un rulaj de peste un miliard de euro.
în 2011, aproape jumătate dintre companiile active de pe piaţa românească au înregistrat pierderi. Valoarea totală a acestora a fost de peste 44 de miliarde de lei. Totuşi, firmele care au reuşit să închidă anul pe profit au raportat câştiguri cu o treime mai mari decât în 2010.
Rezultatele economice raportate pentru anul trecut au fost modeste însă net superioare performanţelor anului anterior. Segmentul companiilor cu cea mai bună rată a profitabilităţii a fost reprezentat de 23 de companii româneşti care au avut o cifră de afaceri între 500.000 şi un miliard de euro. Firmele din clubul miliardarilor au avut un profit mediu de până în trei procente. Situaţia companiilor mici a fost una dramatică, având în vedere că au raportat pierderi medii de aproape o treime din cifra de afaceri.