Dacă în box office-ul românesc pe primele locuri se află filme ca „Epoca de gheaţă 4” sau „Skyfall”, în preferinţele criticilor domină alte titluri, de la „Holy Motors” şi „Le Havre” la „Toată lumea din familia noastră” al lui Radu Jude.
Criticul de film Andrei Gorzo spune că oferta distribuitorilor români pe 2012 a fost „sărăcioasă”, multe dintre peliculele valoroase ale anului lipsind din circuitul cinematografelor. Pe prima poziţie în topul său, publicat pe site-ul Filmreporter.ro, se află un film românesc: „După dealuri”, în regia lui Cristian Mungiu, premiat la Cannes şi aflat pe lista scurtă la Oscarul pentru film străin.
„Am luat în considerare numai filme distribuite oficial (pe parcursul anului 2012) în reţeaua cinematografică românească. Dacă aş fi extins plaja de selecţie ca să cuprindă toate filmele proiectate legal, de-a lungul anului (fie şi doar o dată), într-un cinematograf românesc (fie şi unul sigur), clasamentul ar fi arătat cu totul altfel, în fruntea lui (sau foarte aproape de ea) trecând filme ca «A fost odată în Anatolia» (de Nuri Bilge Ceylan, Turcia) şi «Cosmopolis» (de David Cronenberg, Canada)”, scrie criticul de film pentru Filmreporter.ro.
Pe locurile doi şi trei în preferinţele lui Andrei Gorzo vin fascinantul „Holy Motors” al lui Leos Carax şi „Le Havre”, de Aki Kaurismäki, urmate de un alt film românesc, „Toată lumea din familia noastră”, thriller-ul de familie al lui Radu Jude. Drama emoţionantă a fraţilor Jean-Pierre şi Luc Dardenne, „Băiatul cu bicicleta” / „Le gamin au vélo”, filmul cu spioni „Tinker Tailor Soldier Spy”, „J. Edgar” al lui Clint Eastwood şi „Killer Joe”, de William Friedkin, se regăsesc în topul personal al criticului român.
În ce priveşte filmele româneşti, criticul de film Iulia Blaga numeşte trei titluri: „După dealuri”, „Toată lumea din familia noastră” şi „Visul lui Adalbert”, comedia ne