In sunet de zuruitoare, samanii pretind ca pot vindeca boli trupesti si sufletesti. In ultimii ani, samanistele iesence au creat un nucleu prin care fac prozeliti sau cauta clienti intre cei cu experiente traumatizante. Tratamentul samanic inseamna ”calatorii” spirituale, in ritm de toba, confesiuni si plante medicinale.
Samanul Barbara Gramlich (stanga) a venit la Iasi unde a tinut mai multe cursuri pentru avansati. La acestea a participat si profesoara Ioana Dumitrescu (dreapta)
O sedinta – 50 lei La Iasi, sunt atatea samaniste cat sa le numeri pe degetele de la o mana. Unele traiesc mai ascunse de lume, altele ies mai usor la lumina sa isi prezinte religia. ”As vrea sa va exprimati intentia mai clar”, a raspuns la telefon, o voce de tanara samanita. ”Daca doriti sa incercati tratamentul samanic, atunci stabilim o ora, un loc. Pentru tratamentele acestea trebuie sa existe un schimb de fiecare data. Este de 50 lei pentru o sedinta. Poate vi se deschide un drum”. Drumul poate ca il deschideam, dar femeia n-a mai raspuns si pace la telefon. O alta, desi initial a acceptat o discutie cu ziaristul, a amanat-o in ultima clipa: „Poate la anul”. Dar de ce se feresc sa iasa in fata cei ce pretind ca practica samanismul? Dictionarul explicativ ne poate oferi un prim raspuns. Samanismul este definit in dictionare ca fiind o religie primitiva care are la baza credinta ca slujitorii cultului pot influenta spiritele bune sau rele printr-un ritual special, manifestat prin extaz religios, prin dansuri si formule magice, practicata de unele populatii Asia, triburi de eschimosi, indieni din America, populatii din Africa. Sa fie teama de „gura lumii”, de ridicol? Samanita din Iasi foloseste doar plante autohtone, sa curete spatiul, sa iasa cateva energiile negative, ”pentru a regla lucrurile intr-un mod armonios”. Se lucreaza cu toba si zuruitoare. Toba este instrume