Iintegrarea a insemnat un aflux mai mare de produse din Europa si o oportunitate pentru producatorii romani pentru a aborda noi piete. A reprezentat o perioadă favorabilă pentru furnizorii pregătiţi să îşi crească piaţa de desfacere, de la 20 de milioane de potenţiali clienţi, la una cu peste 500 milioane de potenţiali consumatori.
Comerţul modern a început să îşi facă apariţia în 1996, când Metro Cash&Carry a intrat în România. În anul 2006, primul retailer venit în România avea 23 de magazine şi o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de euro. A urmat integrarea în UE, iar anul 2007 „a fost un an destinat consolidării afacerii, neavând loc deschideri de noi magazine în România, iar cifra de afaceri a Metro Cash&Carry România a atins nivelul de 1,590 miliarde euro”, declara la acel moment Francois Oliver, Director General al Metro Cash&Carry România. Au urmat francezii de la Carrefour, care în 2001 şi-au făcut intrarea printr-un magazin în cartierul Militari, unul dintre cele mai populate din Capitală. Astfel, a început istoria hipermarketurilor în România.
Cât de pregătiţi au fost producătorii
În mod concret, un beneficiu foarte important şi evident al intrării României în Uniunea Europeană l-a reprezentat extinderea substanţială a universului de magazine, atât al lanţurilor de hipermarketuri, cât şi al retailerilor de proximitate de tip discount, care au avut meritul de a fi fost primele forme de comerţ modern care au pătruns în oraşele medii şi mici, acolo unde marile suprafeţe de vânzare nu-şi găseau locul.
Criza financiară a încetinit expansiunea marilor reţele de retail modern, a frânat dezvoltarea hipermarketurilor, însă au apărut noi oportunităţi, magazinele mici, de proximitate. De ce a fost necesară apariţia lor? În primul rând, pentru că o treime din suprafaţa hipermarketurilor a devenit neproductivă, din cauza scăderii vânzări