După căderea comunismului, firmele austriece au muncit din greu pentru a reînnoda legăturile de afaceri cu statele din fosta zonă de influență a Vienei. Investițiile lor în regiune se măsoară în zeci de miliarde de euro
În 2004, anul în care era perfectată achiziția a 51% din acțiunile Petrom, grupul OMV raporta venituri de 9,9 miliarde de euro. Douăsprezece luni mai târziu, cifra de afaceri se majorase cu 59%, până la 15,6 miliarde de euro. În 2011, aceasta a ajuns la 34 de miliarde de euro. O bună parte din această creștere impresionantă se datorează operațiunilor de pe piața românească. Deși România este o țară-cheie pentru afacerile gigantului austriac, acesta desfășoară diverse activități și în alte state din Europa, Asia și Africa. Incluzând nouă țări ex-comuniste din vecinătate, șase dintre acestea făcând parte la un moment dat, total sau parțial, din Imperiul Habsburgic.
Coincidență sau nu, cam la fel și-au desfășurat forțele și alți grei cu sediul în Austria: primele piețe pe care și-au încercat norocul în afara țării grupurile Raiffeisen, Erste, Agrana, Vienna Insurance, Uniqa, Baumax, Kika, Schweighofer ori Strabag au fost cele cu care Austria împărțea o istorie de câteva secole. Este și normal, spun specialiștii – chiar dacă a trecut ceva timp, statele din zonă au încă multe lucruri în comun, așa că expansiunea este mai facilă.
Companiile pomenite mai sus, dar și altele cu nume mai puțin răsunătoare, au avut și în Cehia, Slovacia, Ungaria ori Croația norocul avut de OMV în România. Ocupă locuri fruntașe în domeniile lor și înregistrează profituri anuale de miliarde de euro.
Era și cazul, ar spune unii. Numai între 2000 și 2010, austriecii au făcut investiții nete (mai exact, din sumele totale s-au scăzut retragerile de capital) de peste 40 de miliarde de euro în șapte state din estul Europei, foste provi