Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, reintră în vigoare de la 1 ianuarie, însă Guvernul are în vedere modificarea acesteia în prima şedinţă din 2013, pe 4 ianuarie.
Astfel, actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.
În acest sens, persoanele care au plătit pentru taxa de poluare sume mai mari decât cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghişeele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxa, în condiţiile legii.
Conform legii, care are la bază principiul 'poluatorul plăteşte', taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România.
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, după ce intră în vigoare actul normativ.
Modalitatea de calcul a taxei este unitară pentru toate situaţiile în care aceasta se achită şi se calculează pe baza unor criterii precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, dar se va ţine cont şi de uzura autoturismului.
Taxa de poluare constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finanţate mai multe programe de mediu, printre care Rabla, Casa Verde, Programul de împădurire a terenurilor degradate, reconstrucţia ecologică şi gospodărirea durabilă a pădurilor, Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea