Tot mai mulţi copii decid să îşi continue studiile în străinătate, pentru a fi alături de părinţii lor, plecaţi la muncă. Potrivit unui studiu prezentat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea, în perioada 2010 – 2012, 769 copii au părăsit ţara natală pentru a studia în străinătate. Cei mai mulţi dintre aceştia îşi continuă stu-diile în Italia, mai exact 644, iar alţi 48 de copii au plecat în Spania. De asemenea, copii din Vrancea mai învaţă în şcoli din Marea Britanie, Belgia, Germania, Grecia, Irlanda, Japonia, Turcia sau chiar în şcoli din Statele Unite ale Americii.
În acelaşi interval de timp, numărul copiilor care au revenit acasă din străinătate a fost mult mai mic în comparaţie cu cel al copiilor plecaţi la studiu în afara graniţelor ţării. Cifrele prezentate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea arată că 383 elevi s-au reîntors în ţară şi şi-au continuat studiile în unităţile de învăţământ din judeţ. Pentru aceştia din urmă, Ministerul Educaţiei a conceput programe de reintroducere şi acomodare cu sistemul educaţional local şi cu cerinţele impuse, care diferă foarte mult de ceea ce este în afara graniţelor ţării.
Este foarte important să se insiste şi asupra organizării unor cursuri intensive de învăţare a limbii române, dar să se facă şi consultanţă, consiliere şi să fie acordat suport social în vederea familiarizării elevilor cu obiceiurile şi tradiţiile specifice ţării noastre. Aceste elemente sunt esenţiale pentru reintroducerea şi acomodarea copilului cu sistemul educaţional românesc.
Cercetarea a urmărit înţelegerea mecanismelor psihosociale care au stat la baza dificultăţilor de adaptare, precum şi identificarea posibilelor consecinţe ale eşecului migraţiei asupra dezvoltării copilului. Inclusiv la nivel judeţean, se pun în aplicare măsurile în vederea acomodării acestora cât mai uşor cu şcoala românească.