La nivelul judeţului Arad şi la nivel naţional va avea loc un concurs destinat elevilor din şcolile gimnaziale din mediul rural care are ca obiectiv asigurarea egalităţii de şanse la nivelul activităţii de excelenţă, prin valorificarea competenţei de lectură ca premisă în sporirea orizontului cognitiv şi pentru dobândirea succesului şcolar.
Competiţia îşi propune să valorifice competenţa pedagogică şi ştiinţifică a profesorilor din mediul rural, oferindu-le acestora şansa de afirmare profesională, prin valorificarea componentei de excelenţă în predare-învăţare-evaluare. Concursul stimulează elevii capabili de performanţe înalte din clasele gimnaziale din mediul rural, prin dezvoltarea pasiunii pentru cunoaştere şi valorificarea creativităţii.
„Rolul concursului este de a constribui la dezvoltarea competenţelor dobândite de elevii de gimnaziu capabili de performanţe înalte, centrate pe următoarele acţiuni specifice învăţării eficiente: identificarea, prelucrarea, utilizarea, exprimarea (ilustrarea, exemplificarea, transpunerea), anali- zarea, sintetizarea, evaluarea, aprecierea, interpretarea şi modelarea“, ne declară reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad.
Această competiţie îşi propune să integreze cunoştinţele din diferite domenii, dobândite de către elevi prin lectură conştientă şi dirijată şi să evalueze nivelul de înţelegere a mesajului din textele ficţionale şi nonficţionale, din diferite stiluri funcţionale (componenta literar-nonliterar din programa şcolară).
Concursul are două secţiuni: pentru şcoli cu predare în limba română şi pentru şcoli cu predare în limbile minorităţilor.
Concursul are următoarele etape: pe comună, judeţeană şi naţională. La etapele pe comună şi judeţeană, elevii vor susţine o probă scrisă de două ore.
La etapa naţională, echipajele vor susţine două probe: prezentarea unu