Îţi este dor de vremurile demult apuse când motorul maşinii tale, pe atunci nouă, torcea ca o pisică, roţile scrâşneau sub ea chiar la o ambalare medie, demarajele erau demenţiale iar comenzile prompte. Citynews.ro îţi spune cum e posibil să menţii prospeţimea în utilizare şi cum să păstrezi performanţele maşinii, ani buni după ce aceasta a ieşit din garanţie.
Scenariu controversat: Puterea maşinilor second-hand nu scade, ci creşte până la un anumit rulaj!
Sunt persoane care susţin că o maşină second-hand are mai puţini cai decât una nouă. Aceleaşi persoane sunt gata să bage mâna în foc pentru acest lucru şi de aceea nu vor cumpăra niciodată o maşină la mâna a doua. Impresia lor este că această putere a motoarelor masurată în kW sau, generic, în cai putere, scade de-a lungul anilor, ca şi cum aceşti cai ar îmbătrâni şi ar deveni mai rahitici sau chiar ar muri o parte din ei.
Fenomenul este explicat de rodarea pistoanelor, cilindrilor şi eventual a turbinei, până la un anumit punct, unde, dacă motorul este îngrijit optim, acest proces de uzură încetineşte.
Altfel spus, în primele câteva zeci de mii de km motorul se ajustează la anumiţi parametri, iar în continuare, performanţele se menţin atâta timp cât motorul este îngrijit cum trebuie. Cel mai important este ca uleiul şi filtrul de ulei să fie schimbate la cel mult 10.000 km şi să fie de calitate. Daca aceste două lucruri sunt efectuate la timp, atunci motorul unei maşini poate ţine sute de mii de km în parametri optimi, fără fum, fără scăderi de putere.
Unii specialiştii sunt însă sceptici şi spun că un motor îşi pierde treptat puterea pe durata de exploatare, cu excepţia rodajului (până la 10.000 km), cauzele fiind pierderea etanşeităţii supapelor, uzura segmenţilor, a cilindrilor sau a camelor etc.). Aceasta demonstraţie nu stă întotdeauna în picioare dar trebuie făcute măsurători foarte