Autorităţile române au introdus taxa auto încă din 2005, încasările ajungând la peste 1,5 miliarde de euro
Taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită cu un “timbru de mediu”. Astfel, proprietarii de vehicule vechi şi poluante vor plăti mai mult, iar deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai puţin sau chiar deloc în cazul maşinilor hibride electrice. “Nu se mai numeşte taxă de primă înmatriculare, se numeşte timbru de mediu. (...) În primul rând să ţinem cont de emisiile de noxe şi de capacitatea cilindrică, sigur consumă mai mult o maşină de 5.000 (centimetri cubi – n.a.) decât una de 1.500. Eu ştiu acest lucru din experienţe extraguvernamentale. În al doilea rând, maşini noi, nepoluante – taxă mai mică, maşini vechi, mai poluante – taxă mai mare. Timbrul, iertaţi-mă, trebuie să mă obişnuiesc cu noua denumire, care şi sună, şi este mai corectă”, a declarat, la începutul şedinţei de guvern, premierul Victor Ponta. Taxa de primă înmatriculare auto a rămas încă în vigoare, deoarece nu s-a realizat în şedinţa de vineri a Guvernului înlocuirea acesteia cu timbrul de mediu. Premierul a precizat că plata pentru acest timbru de mediu va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi de capacitatea cilindrică a vehiculului.
Taxa de primă vânzare
Suspendată de fostul Guvern doar până la începutul acestui an, taxa de primă vânzare auto este din nou obligatorie începând cu 1 ianuarie, Executivul urmând însă să analizeze această situaţie. Taxa de primă vânzare auto, introdusă de Guvernul Boc la sfârşitul anului 2011, trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.
În ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate atunci în Bucureşti şi alte oraşe ale ţării, în care una dintre revendicările formulate viza eliminarea