Anunţat ca unul dintre plusurile economice ale Guvernului Ponta şi ca o măsură care va ajuta mult mediul de afaceri, noul sistem de plată a taxei pe valoare adăugată la încasarea facturii, aplicabil de la 1 ianuarie, pare să bage în ceaţă agenţii economici. Nu să-i ajute. “Normele metodologice sunt «varză»”, spune economistul timişorean Nicolae Bobiţan
Noi reguli, multe neclarităţi
Începând cu 1 ianuarie s-a schimbat radical sistemul de încasare a taxei pe valoare adăugată. Societăţile care în perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012 au avut o cifră de afaceri în scopuri de TVA mai mică de 2,25 milioane de lei vor trebui să aplice sistemul “TVA la încasare”. Astfel, taxa pe valoare adăugată se va colecta la plata ei, nu la emiterea facturii, nici la încasarea ei şi nu se va mai deduce la primirea facturii. Aceste reguli se consideră că vor îngreuna activitatea agenţilor economici şi vor crea multe dificultăţi contabililor, care şi aşa trebuie să facă faţă unor modificări legislative permanente. Astfel, în loc să fie o măsură utilă mediului de afaceri, plata TVA la încasarea facturii este o povară. Şi aceasta pentru că TVA se plăteşte către Stat la încasarea facturii, dar nu mai târziu de 90 de zile de la emiterea ei. Pe de altă parte, deducerea taxei aferente cumpărăturilor nu se poate face decât la plata facturii. Practic, pentru facturi plătite în mai mult de 90 de zile Statul ia nişte bani în avans, pe care îi dă înapoi peste ceva timp, sau nu îi mai dă deloc dacă acea factură nu mai e plătită. Până acum, TVA era plătită de vânzător, dar şi dedusă de cumpărător.
Un alt dezavantaj este că firmele obligate să aplice acest sistem nu îşi vor putea deduce TVA-ul plătit pentru achiziţii decât la plata efectivă a facturii, chiar dacă cei de la care cumpără sunt firme mari, obligate în continuare să vireze TVA către Stat at