uminică, de Bobotează, mii de credincioşi botoşăneni au stat la biserici la nişte cozi imense pentru a lua apă sfinţită. După ce preoţii au oficiat Sfânta Liturghie, au ieşit afară şi au ţinut slujba de sfinţire a apei. Aghiasma mare se ia timp timp de opt zile, pe stomacul gol. I se spune Aghiazmă Mare, cuvîntul “aghiazmă” în limba greacă semnificând “sfințire”, pentru că în slujba specială cu această ocazie este invocat Duhul Sfînt de nouă ori, și nu de trei ori ca la Aghiazma Mică. Prin sfințirea apei mari se sfințește întreaga creație. Apele își schimbă firea, lucru văzut de toți cei care au păstrat-o zeci de ani în case. De asemenea, prin aghiazmă se iartă și unele păcate ale credincioșilor. Pe lîngă sfințirea lumii exterioare, Aghiazma Mare sfințește și trupurile creștinilor. Ea este băută de credincioși, timp de opt zile, adică pînă la Odovania Botezului, înainte de a pune altceva în gură. În restul anului, este dată, în loc de împărtășanie, celor care nu pot primit Trupul și Sîngele Mîntuitorului. Conform tradiției, credincioșii întrebuințează Aghiazma Mare și pentru stropitul caselor, a gospodăriilor, a vitelor, a livezilor, sfințind lumea din jur și chemînd ajutorul lui Dumnezeu de-a lungul noului an. Aghiazma Mare este păstrată cu sfințenie de oameni, îndeosebi în vase de sticlă, unii păstrînd-o după zeci de ani, fără ca aceasta să-și schimbe gustul sau culoarea.
Autori: A.B.
uminică, de Bobotează, mii de credincioşi botoşăneni au stat la biserici la nişte cozi imense pentru a lua apă sfinţită. După ce preoţii au oficiat Sfânta Liturghie, au ieşit afară şi au ţinut slujba de sfinţire a apei. Aghiasma mare se ia timp timp de opt zile, pe stomacul gol. I se spune Aghiazmă Mare, cuvîntul “aghiazmă” în limba greacă semnificând “sfințire”, pentru că în slujba specială cu această ocazie este invocat Duhul Sfînt de nouă ori, și nu