La doar câteva zile după ce a aprobat pentru operatorul aerian naţional, colosul LOT Polish Airlines, împrumuturi de urgenţă de 127 milioane dolari, guvernul polonez a anunţat că va restructura compania la jumătate pentru a o readuce pe profit. Chinurile unuia dintre cei mai vechi operatori aerieni din lume sunt doar un episod din tragedia transportatorilor aerieni fanion din Europa de Est, o tragedie în care managementul defectuos şi scrupulele Bruxellesului pătează ceea ce cândva era mândria naţiunilor şi care pentru societate se traduce prin locuri de muncă pierdute.
După ce Malev din Ungaria s-a prăbuşit la începutul anului trecut din cauza unei decizii a Comisiei Europene, singura soluţie pentru LOT şi pentru TAROM, operatorul aerian fanion al României, pare să fi rămas privatizarea. Bulgaria Air este privatizat încă din 2006, dar rezultatele financiare nu sunt încurajatoare.
Din datele disponibile, compania a reuşit să încheie anul 2011 cu profit, dar la acesta a contribuit enorm contabilizarea unor despăgubiri de la un operator de turism care a falimentat.
Guvernul de la Varşovia, care deţine 93% din acţiunile LOT, a anunţat că va încerca salvarea companiei cu un plan de restructurare, după implementarea căruia ar putea urma privatizarea operatorului aerian, scrie The Wall Street Journal. Dar premierul Donald Tusk a subliniat că executivul nu este dispus să salveze cu orice preţ LOT. Directorul executiv al companiei, Marcin Pirog, a fost concediat la puţin timp după ce transportatorul a cerut ajutor de la stat.
Mai puţine avioane şi mai puţin personal
Planul de restructurare prevede reducerea cu 30% a personalului, cedarea a aproape jumătate din flotă către companii de leasing şi concentrarea doar pe cele mai profitabile rute şi pe avioanele cu cea mai mare eficienţă din punct de vedere al costurilor. O altă companie aeriană