Dacă preşedintele Băsescu ameninţa acum doi ani instanţele de judecată cu aducerea de acasă a banilor necesari derulării proiectelor în cazul cărora instanţele au decis alt câştigător decât cel indicat de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Româania (CNADNR), premierul Ponta l-a acuzat zilele trecute pe Bogdan Lehel Lorand, şeful Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) , de prietenii politice cu Elena Udrea şi Vasile Blaga. CNSC ar bloca licitaţii importante pentru viitorul infrastructurii de transport româneşti, a spus premierul.
Cauzele nu rezidă atât în activitatea CNSC, cât în organizarea şi derularea deficitară a proiectelor de către CNADNR, a arătat ieri Expert Forum (EFOR) un think-tank condus de Sorin Ioniţă, în raportul numit "De ce merg lent lucrările noastre publice?".
EFOR: Câteva cifre ce infirmă acuzele
In primul rând este vorba de respectarea termenului legal de soluţionare a contestaţiilor, respectiv 20 de zile, cerinţă îndepliniă în general de către CNSC, spune EFOR în raport.
Deşi nemulţumiţii de deciziile CNSC au posibilitatea de a se îndrepta spre Curţile de Apel, în 98% din cazuri decizia CNSC
rămâne definitivă. In mare parte CNSC a respins contestaţiile nemulţumiţilor, dând dreptate acestora în doar 30% din cazuri.
În numai 6% din cazurile contestate la CNSC, instituţia a dispus
reluarea licitaţiei de la capăt, în cele mai multe cazuri de admitere a contestaţiei, fiind dispuse alte măsuri de remediere.
Doar 12% dintre deciziile elaborate de CNSC au fost mai departe contestate în instanţă şi doar în 2% din licitaţiile contestate instanţele de judecată au decis altceva decât CNSC.
În 2011, CNSC a analizat cam 6.300 de contestaţii (licitaţii pe contracte de sume mari) şi a dat 6.000 de decizii. În total, CNSC a rezolvat cam 36.000 de cazuri de la înf